1. Spoločnosť
  2. Novinky
  3. 2019
  4. PRÍBEH TOYOTY RAV4

PRÍBEH TOYOTY RAV4

VOZIDLO, KTORÉ ZMENILO ZAŽITÉ PRAVIDLÁ

U väčšiny inovácií vás napadne, prečo s podobným prelomovým nápadom neprišiel niekto už dávno predtým. Spätne sa totiž vždy javia ako úplná samozrejmosť. Môže ísť o miniatúrny MP3 prehrávač vo vašom vrecku, schopný ukladať a prehrávať stovky hudobných albumov, alebo napríklad kameru vo vašom mobilnom telefóne, vďaka ktorej objavíte záľubu vo fotografovaní, o ktorej ste doposiaľ možná ani netušili.

V roku 1989 na autosalóne v Tokiu predstavila Toyota celému svetu úplne nové koncepčné vozidlo a práve vtedy sa zrodilo vozidlo pre aktívne trávenie voľného času (Recreational Active Vehicle - RAV) s pohonom všetkých kolies.

 

Vďakabohu ho dnes poznáme a máme tak radi pod označením Toyota RAV4.

  • Prvé kompaktné SUV

    Pred uvedením Toyoty RAV4 sa zdalo, že zákazníci sú pri výbere svojho budúceho vozidla s dostupnou ponukou modelov celkom spokojní. Možno by sa rozhodli pre kompaktný sedan alebo hatchback, alebo pokiaľ by túžili po voze do akéhokoľvek počasia, mohli vyberať medzi veľkými modelmi s pohonom 4x4.

    Keď sa v máji 1994 predstavila Toyota RAV4, zákazníci okamžite mali ďalšiu voľbu, lebo Toyota jednoducho vytvorila pred tým neexistujúci automobilový segment kompaktných crossoverov kategórie SUV.

Zrazu ste si mohli začať vychutnávať výhody obidvoch prístupov. Praktické vozidlo, ktoré pohodlne previezlo štyroch cestujúcich, so samonosnou karosériou obvyklou u bežných automobilov a s dynamickými jazdnými vlastnosťami dobrého cestného modelu. V náročnejšom terénu alebo za nepriaznivého počasia ste však mali istotu vyplývajúcu z vyššej pozície za volantom a veľkorysej svetlej výšky, podobne ako u veľkého vozidla s pohonom 4x4.

Model slávil okamžitý úspech. Zákazníci si vonkajšiu podobu aj jazdné vlastnosti RAV4 jednoducho zamilovali. Oceňovali individuálny charakter s robustnými ochrannými prvkami z plastu, rovnako ako výkonný motor 2,0 l 16v, schopný akcelerovať s týmto vozidlom rovnako svižne ako s väčšinou výkonných hatchbackov svojej doby. Toyota preto musela na rastúci dopyt zareagovať zdvojnásobením pôvodných výrobných plánov.

Rozširovanie modelovej ponuky

Toyota RAV4 sa spočiatku ponúkala iba v trojdverovom prevedení, ale už o dva roky neskôr (1996) sa objavila päťdverová verzia s rovnakým motorom 2,0 litra a možnosťou voliť medzi päťstupňovou manuálnou alebo štvorstupňovou automatickou prevodovkou.

Spoločne s ľahkou modernizáciou modelového radu prišla v roku 1998 prvá a jediná verzia RAV4 so sťahovacou plátennou strechou. Otvorená verzia bola veľmi módna a prilákala zákazníkov túžiacich po jazde s vetrom vo vlasoch, no jednako modelový radu obohatila len krátko a s nástupom netrpezlivo očakávanej novej generácie sa v ponuke už neobjavila.

  • Nové storočie, nové modely

    Toyota RAV4 druhej generácie v roku 2000 vstúpila do oveľa rušnejšieho segmentu automobilového trhu. Ostatný výrobcovia si celosvetový úspech RAV4 uvedomovali, a tento formát preto skopírovali. Nový model na túto výzvu zareagoval použitím komponentov, ktoré boli zo 70 % navrhnuté výhradne pre RAV4, a pridal k tomu priestrannejší a tuhší skelet karosérie, čím sa ešte zlepšila jazdná kvalita a odhlučnenie.

Kvôli udržaniu úspechu v trhovom segmente, ktorý bol zrazu veľmi konkurenčný, prešla Toyota RAV4 v roku 2006 ďalšou modernizáciou spojenou s príchodom vyspelejšej tretej generácie. Podobne ako u predchádzajúcej generácie pomohol tuhší skelet karosérie k ďalšiemu potlačeniu hluku a vibrácií, avšak najvýraznejšou zmenou bolo použitie pripojiteľného pohonu všetkých kolies. Po prvý krát v tomto segmente sa tak predstavilo riešenie kombinujúce trakčné a stabilizačné systémy namiesto predošlého stáleho pohonu všetkých kolies, čo sa odrazilo v nižšej spotrebe paliva aj hladine emisií.

Elektrický pohon

Po úspešnom predstavení plne elektrickej Toyoty RAV4 ‘generácie jedna’ roku 1997 (výhradne pre trh v Kalifornii) sa následne roku 2010 v spolupráci spoločnosti Tesla Motors a michiganského Toyota Technical Centre objavil modernizovaný model RAV4 EV (opäť iba pre USA). Nový model spĺňal prísne požiadavky bezemisného programu štátu Kalifornia a predával sa prevažne iba leasingovým spoločnostiam. Výstupom tohto nového joint venture bola Toyota RAV4 disponujúca modernými Li-Ion akumulátormi, elektromotorom o výkone 154 k a jazdným dosahom 113 míľ (cca 180 km) – čo vo svojej dobe znamenalo skutočný technický prelom.

  • V duchu originálu

    Toyota RAV4 v priebehu času elegantne dozrievala, čo platí aj pre najnovšiu štvrtú generáciu uvedenú na trh na jari roku 2013. Nové stvárnenie exteriéru nenecháva nikoho na pochybách, že stále ide o RAV4, avšak ešte elegantnejšiu a kultivovanejšiu, no jednako stále zhmotňujúcu duch pôvodného vozidla pripraveného vydať sa kamkoľvek.

  • Hravé DNA, typické pre pôvodný pokrokový model, je zrejmé z jazdného chovania, či už pri presunoch po meste alebo na cestách v nespevnenom teréne. Nová Toyota RAV4 má potešenie z jazdy jednoducho v krvi.

    RAV4 prináša nový prémiový interiér v kombinácii s vyspelými funkciami na podporu riadenia, ako je napr. integrovaný systém jazdnej dynamiky IDDS, ktorý dokonale prispôsobuje riadenie a zavesenie kolies aktuálnym jazdným podmienkam. Vďaka luxusnému interiéru a vyváženej kvalite jazdy v RAV4 sa cítite, ako by ste sedeli vo vozidle spadajúcom do vyššej cenovej kategórie.

Pred viacej ako 20 rokmi sa Toyote RAV4 podarilo zmeniť spôsob, akým zákazníci nazerajú na bežné vozidlo. RAV4 im ponúklo okamžitú slobodu a flexibilitu, ktorú v svojej dobe sprostredkovali iba omnoho väčšie, ťažšie a drahšie vozidlá. Už nebolo nutné voliť medzi komfortným sedanom, všestranným hatchbackom alebo spoľahlivou štvorkolkou – bolo to jednoducho RAV4.

Originálne SUV pripravené vydať sa kamkoľvek…